09125154036-09128994563

آدرس : تهران – شورآباد

خیابان صنعت 18 – پلاک45

راهنمای کامل برای خرید، قیمت و ساخت سوله دست دوم

Picture of نویسنده
نویسنده

شرکت مهندسی ارکان سوله

سوله دست دوم: راهنمای کامل

آیا به دنبال خرید سوله دست دوم هستید؟ آیا می‌خواهید یک سوله را به صورت ارزان‌تر از ساخت از ابتدا بخرید؟ اگر بله، این مقاله برای شماست. در این مقاله، ما به بررسی مزایا و معایب خرید سوله دست دوم، مراحل آماده‌سازی و نکات مهم مربوط به ساخت یک سوله دست دوم می‌پردازیم.

1. مزایا و معایب خرید سوله دست دوم:

  • مزایا:
    • هزینه کمتر: خرید یک سوله دست دوم معمولاً ارزان‌تر است.
    • زمان کمتر: ساخت یک سوله دست دوم زمان کمتری نیاز دارد.
  • معایب:
    • عیوب مخفی: سوله دست دوم ممکن است دارای عیوبی باشند که در ابتدا قابل مشاهده نباشند.
    • نیاز به تعمیرات: ممکن است نیاز به تعمیرات و بازسازی داشته باشند.
    • محدودیت در طراحی: خرید یک سوله دست دوم معمولاً محدودیت‌هایی در طراحی و سفارشی‌سازی دارد.

2. مراحل آماده‌سازی برای ساخت یک سوله دست دوم:

  • بررسی وضعیت سوله:
    • ابتدا باید وضعیت کلی سوله از جمله ساختار، سطح آسیب‌ها و نیازهای تعمیراتی آن را بررسی کنید.
  • ارزیابی هزینه‌ها:
    • هزینه‌های تعمیرات و بازسازی را برآورد کنید و با هزینه‌های ساخت یک سوله جدید مقایسه کنید.
  • مذاکره و قیمت‌گذاری:
    • در صورت تمایل به خرید، با فروشنده مذاکره کنید و قیمت را مشخص کنید.

3. نکات مهم برای ساخت یک سوله دست دوم:

  • استفاده از متخصصان:
    • برای انجام تعمیرات و به‌روزرسانی‌ها از متخصصان و تکنسین‌های ماهر استفاده کنید.
  • تأمین مواد و تجهیزات باکیفیت:
    • در صورت نیاز به تعمیرات و تغییرات، از مواد و تجهیزات باکیفیت استفاده کنید تا دوام و استحکام سوله را افزایش دهید.

با رعایت مراحل آماده‌سازی و نکات مهم، می‌توانید به‌طور موفقیت‌آمیزی یک سوله دست دوم بسازید یا خریداری کنید و از آن بهره‌مند شوید.

با ده دقیقه وقت گذاشتن و خواندن این مقاله یکبار برای همیشه تکلیف سوله دست دوم را مشخص میکنیم و تمام سوالات و دغدغه های شما عزیزان درباره سوله دست دوم را پاسخ می دهیم . متاسفانه این اطلاعات را کسانی که در صنعت آهن و ساخت اسکلت فلزی و سوله هستند نمی خواهند بدانید.

آشنایی با سوله دست دوم

ابتدا مختصر توضیحی در مورد سوله دست دوم خدمتتان عرض می‌ نمایم

سوله‌های دست دوم، سازه‌هایی هستند که پیش از این برای مقاصد دیگری ساخته شده و حالا با پایان دوره عمر اولیه خود، برای استفاده مجدد مورد بازسازی و تجدید نظر قرار گرفته‌اند. این سازه‌ها معمولاً از جنس‌ها و متریال‌های متنوعی ساخته شده‌اند که با توجه به محیط و نیازهای جدید متقاضیان، می‌توانند با تغییرات موردنیاز سازه شوند.

مستحضرید تقاضای سوله دست دوم در بازار بسیار زیاد است یعنی کسانی که دنبال سوله دست دوم هستند تعداد بسیار زیادی هستند ولی  عرضه سوله دست دوم در بازار بسیار کم است.

این مقاله توسط مهندسین با تجربه و اطلاعات استخراج شده توسط تیم مارکتینگ مجموعه عظیم ارکان سوله به زبان ساده و عامیانه  برای  شما عزیزان نوشته شده است .

سوله دست دوم

خرید سوله دست دوم

روزانه در کشورمان  تعداد زیادی از کارفرمایان به دنبال خرید یا قیمت گرفتن سوله دست دوم هستند اغلب این تماس ها در چنگ سوداگران و دلال های بازار می افتند . توجه بفرمایید نسبت عرضه و تقاضای در سوله دست دوم بسیار پایین است و تقاضای بسیار بالا تر از عرضه است به عنوان مثال تعداد 500 متقاضی در برابر 5 سوله برای فروش  یعنی از هر 100 نفر فقط 1 نفر میتواند سوله دست دوم خریداری کند این مثال غیر واقعی می‌باشد و فقط برای درک بهتر موضوع می باشد.

فهرست

سوله دست دوم ارزان

در اغلب اوقات  کارفرمایان عزیز به دنبال سوله دست دوم ارزان هستند ولی متاسفانه تعداد بسیار اندکی سوله دست دوم وجود دارد که از نظر طول،عرض،ارتفاع و کاربری و شهر محل نصب مورد نظر،با سوله درخواستی شما مطابقت مورد نظر را داشته باشد.

در اصل باید سوله ای احداث شده در پروژه ای یافت شود که کارفرما احتیاج به تخریب یا دمونتاژ دوباره سوله را داشته باشد یا نیاز به تغییر کاربری یا تغییر ابعاد در آن پروژه را داشته باشد یا به عبارتی به طور کلی از کارخانه و انبار خود صرف نظر کرده باشد. تا بتوان آن سوله را از آنجا جمع آوری کرد و به عنوان سوله دست دوم فروخت.

سوله دست دوم ارزان

در حال حاضر با توجه به گرانی آهن،تغییر کاربری بزرگ برای کارفرمایان مقرون به صرفه نیست. در گذشته مثلا حدود 10 سال قبل با توجه به اینکه قیمت آهن ارزان تر بود و سوله دست دست دوم در بازار به وفور یافت می شد یا میتوان گفت حداقل با کمی جست‌وجو و تلاش میشد سوله دست دوم مورد نظر را پیدا کرد. اما اکنون شرایط زیادی باعث شده که عرضه نزدیک به صفر باشد ولی تقاضا همچنان بالاست و به همین خاطر قیمت سوله دست دوم هم بسیار گران شده و حتی نزدیک به قیمت سوله نو شده است.

شرکت ارکان سوله

4نکته مهم درباره خرید سوله دست دوم

چند نکته بسیار مهم در مورد سوله دست دوم و خرید سوله ارزان را با شما عزیزان در جریان می گذاریم

نکته اول سنگینی سوله دست دوم

با اندکی تحقیق متوجه می شوید اکثر سوله های دست دوم موجود در بازار بسیار سنگین تر از سوله نو هستند زیرا به دلیل  طراحی over design (سنگینی فراتر از حد قابل قبول ) می باشد . درگذشته سوله ها را کمی سنگین تر از حد معمول می ساختند خب دلیل هم مشخص است ارزانی متریال مصرفی(فولاد) و طراحی ها بسیار محتاطانه‌تر انجام می شد.

قیمت سوله دست دوم

بنابر این اولین نکته بسیار مهم که نباید از آن غافل شد وزن بالای فولاد مصرفی در سوله دست می باشد. که در سوله های دست دوم بهینه سازی سوله انجام نشده است.

چندین مرتبه کارفرمایان این مطلب را با تیم فروش  شرکت ارکان سوله به اشتراک گذاشته بودند که متاسفانه سوله دست دومی را با قیمت پایین خریداری کرده بودند ولی این سوله با وزن بسیار سنگین و حتی می توان گفت قیمت آن با سوله نو برابری می کرد .

نکته دوم شکستگی در اعضای بحرانی

در بسیاری از موارد ما مشاهده کردیم که سوله دچار شکستگی در اعضای بحرانی که درتنش هستند قرار گرفته است. ولی متاسفانه فروشندگان و دلالان بدون اطلاع به کارفرمایان و با رنگ کردن و فروش سوله به اسم سوله دست دوم باعث ضرر و زیان زیادی به کارفرمایان شده است.

سوله دست دوم

نکته سوم پیچیدگی،خمیدگی یا له شدگی

هنگام دمونتاژ یا تخریب دیوارهای سوله یا باز کردن اجزای اصلی سوله،مقاطع ستون یا فریم یا اعضای پرلین دچار پیچیدگی،خمیدگی و لهیدگی شده است ولی در ظاهر قابل رویت نخواهد بود زیرا یک رفتر با طول 10 متر را شما تصور کنید وقتی انتهای رفتر به عنوان مثال چند سانت پیچیدگی داشته باشد پس از مونتاژ و سرهم کردن قطعات ناگهان متوجه می شوید که سوله به راحتی روی هم وصل نخواهد شد یا به عبارتی سوراخ های روی ستون و رفتر بهم نمی رسند.

وقتی از پیچیدگی اعضای اصلی سوله مثل ستون و رفتر صحبت می کنیم باید بدانیم که تشخیص این موضوع کار راحتی نیست و مستلزم تجربه و دانش و ابزار مرتبط با این کار می باشد.

خمیدگی در قطعات اصلی در بسیاری از موارد قطعاتی که دارای طول بلند هستند مثل ستون و رفتر‌ دچار خمیدگی شده اند. دربخی موارد اجزای پرلین(پروفیل زد)که ضخامت‌های کمتری دارد خم شده و در هنگام نصب مشکلات فراوانی را رقم می‌زند.

نکته چهارم زوایای برش

نکته مهم دیگری که در خرید سوله دست دوم وجود دارد زوایای برش سوله دست دوم است. متاسفانه این نکته که از بسیاری نکات دیگر حتی ممکن است مهم تر باشد اغلب اوقات فراموش می شود.

مطلع هستید زمانی که یک سوله ساخته می شود باید توسط تیم سازنده که شامل نقشه کش،مونتاژکار،پرسنل جوش و … می باشد انجام گردد.ولی ممکن است در بعضی از سوله های دست دوم با این خطر مواجه گردید به عنوان مثال ممکن است سوله دست دومی که شما قصد خرید آن را دارید توسط نه یک شرکت یا سازنده مطرح ساخته شده باشد بلکه توسط جوشکار های غیر ماهر و توسط افرادی که صلاحیت ساخت و درک سازه را ندارند انجام گردد و این نکته ممکن است چند صد میلیون و یا چند میلیارد به شما خسارت وارد کند و حتی باعث خسارت های جانی غیر قابل جبرانی به افراد و پرسنل مشغول در سوله شود.

کافی است در زمان ساخت سوله زوایای برشکاری جهت قرارگیری ستون و رفتر به صورت هماهنگ مونتاژ و ساخته نشده باشد و همین موضوع باعث می شود سوله دست دوم مورد نظر غیر قابل نصب باشد یا هزینه چند برابری را به شما تحمیل نماید که نهایتا هزینه های شما از هزینه یک سوله نو فراتر خواهد رفت.

به عنوان مثال ممکن است شما قصد خرید یک سوله دست دوم را داشته و در دام سوداگران در این زمینه قرار بگیرید معمولا می بینید که سوله مد نظر روی زمین به صورت دمونتاژ شده است باید دقت کنید که آیا اصلا این سوله قبلا نصب شده است یا خیر اگر نصب شده است باید تصاویر موجود را با سوله انطباق دهید و تمام پارامتر های مهم برای این موضوع را مورد کنترل قرار دهید.

اخرین نکته خدمت کارفرمایان محترم درصورتی که سوله دست دوم موارد فوق را شامل نباشد باید از نظر ابعادی مثل طول و عرض و ارتفاع و مشخصاتی مانند طبقه دار بودن یا نبودن و همینطور دارای جرثقیل بودن و فاقد آن بودن باید مورد کنترل و بررسی قرار گیرد.

مواردی مانند سن سازه،بررسی جوش های سازه و آهن مورد مصرفی سازه توسط کارشناس مورد برسی قرارگیرد.

ساخت سوله دست دوم با ورق دست دوم

کارفرمایان محترم توجه بفرمایید اطلاعاتی که در این زمینه در اختیار دوستان عزیز قرار می گیرد شاید به مزاج بعضی از سازندگان خوش نیاید ولی آگاه باشیم که کیفیت را فدای قیمت نکنیم ماندگاری بهتر از این است که سوله ای با شرایط غیر مطلوب و غیر استاندارد را تهیه بفرمایید.

مقاله ای که مطالعه می فرمایید توسط تیم شرکت ارکان سوله پایدار به تحریر و نگارش درآمده است و تماما از تجربیات تیم فروش که با کارفرمایان و مشتریان عزیز  در ارتباط هستند استخراج شده است.

شما با سرزدن به کارگاه های ساخت سوله به صورت بازاری در مناطق اطراف تهران یا شهرستان می توانید این تجربیات را از نزدیک لمس کنید.

سودای فروش سوله دست دوم با ورق دست دوم

اصلا ورق دست دوم وجود ندارد!

شما فرض کنید صاحب بار آهن در بازار هستید آیا زمانی که ورق فولادی را مصرف نکرده اید فقط ورق های کف انبار زیر باران بوده یا فقط توسط دستگاه برش گیوتین به ابعاد مختلف برش خورده است آیا این ورق ها به ورق دست دوم تبدیل می شود؟پاسخ قطعا خیر

معمولا ورق های مصرفی برای سوله های مختلف در یک رنج و تیپ برشی خاصی قرار دارند و در بازار آهن می توان آن ها را تهیه نمود.

اما پس ورق دست دوم چیست؟

دراصل ورق های تانکر، کشتی،ورق های لوله های انشعابات گاز،آب و فاضلاب می باشد. این نوع ورق ها اگر قابل استفاده بودند در همان صنعت قبلی مورد استفاده قرار می گرفتند زیرا این ورق ها پس از 30 الی 50 سال ماندن زیر خاک با حراج جایگزینی مجدد خارج شده از سیکل مورد مصرف قبلی و پس از انجام مراحلی که در ذیل به اشاره می گردد دوباره مورد مصرف در ساخت سوله شما عزیزان قرار می گیرد.

دقت بفرمایید ممکن است این لوله ها در صنایع نفت و گاز و آب و فاضلاب مورد استفاده قرار گرفته باشند ولی سالیان سال در زیر خاک،آب و یا شرایط سخت جوی مانند گرما و سرمای زیاد مورد استفاده همین صنایع بوده اند اما دیگر استحکام و شرایط استاندارد برای ساخت سوله را ندارند.

این لوله ها پس از استفاده در طول عمر مفید خود از رده خارج شده و توسط کارشناسان خبره از همین صنایع که متخصص در همین امر می باشند و پس از آزمایش های میدانی این موارد را به مراجع ذیربط اعلام و دستور برچیدن این لوله ها و جایگزین کردن آنها با لوله‌های نو می‌دهند.

اکثر این لوله ها برای اینکه بتوانند سالیان بیشتری را سیکل باقی بمانند توسط قیر یا مواد مشابه قیر اندود و یا عایق بندی می شوند و پی از اینکه این لوله ها از سیکل خارج شده و به بازار ارائه می شود این لوله های فولادی توسط دستگاه های برش از وسط بریده شده و با غلتک های سنگین به صورت ورق فولادی تبدیل شده قسمت های قیر اندود شده توسط حرارت بالا تا حد زیادی از بین رفته و به عنوان ورق دست دوم در بازار عرضه می گردد.

زمینه این ورق ها در بازار محدود می باشد و توصیه می شود از این نوع ورقها جهت ساخت سوله استفاده نگردد ولی ممکن است قبل از اینکه به سیکل ذوب و تبدیل به ورق فولادی بازگردد در صنایع فلزی سبک تر بتوان از این نوع ورق های فولادی مجدد استفاده کرد و در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

به دلیل کاربری خاص این ورق ها در صنایع مختلف از قبیل لوله کشی از استانی به استان دیگر یا از کشوری به کشور دیگر اغلب اوقات این لوله ها که از ورق های فولادی ساخته شده به صورت آلیاژی هستند که باعث جوش پذیری ضعیف تر و چکش خواری کمتر و با سختی های غیر متناسب با ورق های ساخت سوله در بازار هستند.

یعنی چی ؟

ورق های مورد استفاده برای ساخت سوله باید از نوع ورق فولاد ساختمانی st37 که مطابق با آیین نامه ها و استانداردهای مهندسی می باشد مورد مصرف قرار می گیرند. این نوع ورق های فولادی معمولا از نوع ورق st37 با تنش و کرنش مشخص و خاصیت چکش پذیری و جوشکاری (مواردی که در این مقاله از توضیح آن صرف نظر می گردد) می باشد.

باید اشاره کنم که ورق های تانکرها یا کشتی ‌ها معمولا به دلیل اینکه سالیان سال تحت فشار آب قرار گرفته اند و پس از اینکه این ورق ها برشکاری می شوند و با غلطک های سنگین این ورق ها را صاف می کنند دچار پیش‌تنش های داخلی میگردند و به دلیل اینکه در این نوع ورق ها که اصطلاحا آن ها را به عنوان ورق آلیاژی می شناسند جوش پذیری بسیار کم است، ممکن است با کوچک ترین تنش در سازه جوش ها از هم جدا گردند و خسارت های غیر قابل جبرانی را به شما کارفرمایان عزیز وارد نمایند.

جمع بندی

امیدواریم  با این مقاله توانسته باشیم خلاصه ای از تجربیات تیم فنی مهندسی و تیم فروش شرکت ارکان سوله و تجربیات کارفرمایان دیگر را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و برای خرید و ساخت سوله شما میتوانید با کارشناسان ارکان سوله تماس بگیرید

شماره تماس: 0910600668209106006684

سوله دست دوم

مقاله های پیشنهادی

بهینه سازی سوله

سوله چیست

نکات مهم ساخت سوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error:

تلفن شرکت :

09125154036

09128994563

ساعت کاری : شنبه تا پنج شنبه ( 16 – 8 )

آدرس شرکت

تهران – شورآباد – بلوار60متری امام حسین – خیابان صنعت 18 – پلاک 45